Kort verslag CPBW van 22/08/2024

Veiligheidsgevoel Aniline

Er zijn op korte tijd een aantal ernstige incidenten geweest op het Anilinebedrijf. We hebben de directie duidelijk gemaakt dat dit onaanvaardbaar is . Als het volledig uitlasten van een installatie veiligheidsproblemen met zich meebrengt dient dit onmiddellijk aangepakt te worden. Veiligheid komt steeds voor productie maar dit is blijkbaar niet door iedereen begrepen. TRM tools, STOP-reflex zijn zaken die ook hoger leidinggevenden dienen te respecteren. We verwachten hier dat we terug naar het oude normaal gaan waar iedereen zich veilig voelt op zijn werkplek.

Sanitair

Het probleem met de oude en versleten sanitaire installaties blijft voortduren. Als kers op de taart heeft deze week de nachtploeg van Makrolon mogen ondervinden wat een volledig verstopte afvoer juist inhoud, we gaan er geen tekening bijmaken… Dit is onaanvaardbaar en al vele malen aangekaart. We eisen dat hier direct structurele oplossingen worden voorzien die ook een goedgekeurd budget krijgen. Propere toiletten zijn een basisrecht.

Ongevallen en incidenten op site

Het aantal ongevallen en incidenten op de site waar we het gevoel van krijgen ’’dit had veel erger kunnen aflopen’’ ligt zeer hoog. Dit moet snel omgebogen worden. Hierbij is de ‘’STOP’’ reflex belangrijk en het aanvaarden en respecteren van deze STOP reflex door de leidinggevende levensnoodzakelijk. Bepaalde contractoren en subcontractors gaan wel heel soepel om met de veiligheidsregels en procedures van Covestro.

Werkgroep provinciaal fietsbeleid Polder en Noorderkempen

Naar aanleiding van een aantal fietsongevallen hebben Evonik en BASF deze werkgroep opgericht. De Preventiedienst van Covestro zal hier ook deel van gaan uitmaken. Dit zal gerapporteerd worden en hier zullen wij de verzuchtingen van de fietsende populatie meegeven.

Medische controle diensten

We vragen het verplicht, 2 jaarlijks medisch onderzoek voor de dagwerknemers met een zuiver administratief profiel, af te wisselen met het uitgebreid onderzoek in het doktershuis (+45 jaar) zodat ze toch elk jaar een medische controle hebben. De door Covestro gebruikte administratieve softwaretool, laat dit echter niet toe. Digitalisering is dus niet altijd vooruitgang.

Bestelprocedure PBM ‘s

In het centraal labo moeten de medewerkers sinds kort zelf hun PBM ’s via een SAP procedure bestellen. Dit gebeurt uit veiligheidsoverwegingen altijd via de Preventiedienst. Deze was van de verandering, echter niet op de hoogte. We vragen om onmiddellijk naar de oude procedure terug te schakelen.

Volgend CPBW 19 september 2024. Meer info bij uw vertegenwoordigers op 3919 of 3268